Понад 160 заяв про надання пільг від мобілізованих ФОП надійшло до податкової служби в Хмельницькій області

За інформацією: Суспільне Хмельницький.

Понад 160 заяв про надання пільг від мобілізованих ФОП надійшло до податкової служби в Хмельницькій області. Getty Images

Понад 160 заяв про надання пільг від мобілізованих ФОП надійшло до податкової служби в Хмельницькій області. Пʼять демобілізованих підприємців не встигли скористатися перевагою в оподаткуванні та заплатили всі збори сповна.

Про це в етері Українського радіо Хмельницького розповіла начальниця управління оподаткування фізичних осіб Головного управління ДПС в Хмельницькій області Оксана Дмитрієва.

Які пільгові умови діють для мобілізованих ФОП і як ними користуються на Хмельниччині?

Статтею 25 Податкового кодексу України передбачено, що самозайняті особи, фізичні особи-підприємці, які проводять незалежну професійну діяльність, які мали, або не мали найманих працівників, призвані на військову службу, на весь період їхньої військової служби звільняються від обов'язку нарахування сплати, подання податкової звітності щодо єдиного податку та звітності з податку на доходи фізичних осіб, відповідно до четвертого розділу Податкового кодексу України.

Також звільняються від обов'язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку, відповідно до глави першої 14 розділу Податкового кодексу України. Крім того, звільняються від обов'язку нарахування сплати та подання звітності з військового збору в складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку.

Як скористатися системою пільг для мобілізованих ФОП?

Підставою є заява самозайнятої особи, копія військового квитка, або іншого документа, виданого відповідним державним органом, який засвідчує те, що громадянин призваний, або перебуває на службі. Такі документи слід подавати до податкового органу за місцем податкової адреси громадянина, або самозайнятої особи протягом 10 днів після демобілізації. Якщо демобілізований громадянин, крім того, ще перебуває на лікуванні, або реабілітації, термін — до 10 днів з моменту закінчення лікування.

Після цього терміну платник обов'язково має звернутися, подати заяву та документи, які засвідчують про те, що він служить. Якщо самозайнята особа, призвана на військову службу, має найманих працівників та продовжує здійснювати діяльність, наймані працівники не звільнені, бізнес працює, то в такому випадку ФОП, на період служби за призовом, уповноважує іншу особу на виплату найманим працівникам заробітної плати, або інших доходів.

Обов'язок з нарахування та утримання податку на доходи фізичних осіб з таких виплат несе уповноважена особа. Сплата податків також може здійснюватися уповноваженою особою під час нарахування та виплати заробітної плати, а може проводитися фізичною особою підприємцем. Після демобілізації час та термін на таку сплату надається наступний: податок на доходи фізичних осіб, що був нарахований та отриманий уповноваженою особою з таких виплат, сплачується до бюджету демобілізованою самозайнятою особою протягом 180 календарних днів з першого дня її демобілізації без нарахування штрафних та фінансових санкцій.

А працівники податкової служби в своїй базі даних бачать, хто з ФОПів призваний і зараз служить в ЗСУ?

Обмін даними між Міністерством оборони чи центрами комплектування на сьогодні з податковою відсутній. І ми, на жаль, не знаємо повної інформації скільки в нас ФОПів перебувають на службі і не можуть здійснювати певних сплат. Тому фізичним особам-підприємцям, їхнім уповноваженим особам краще звертатися до контролюючих органів з заявами щодо неможливості здійснення сплат і подання звітності. Тому що, якщо в нас цієї інформації немає і, наприклад, платник перебуває на спрощеній системі, другій групі, йому автоматично нараховується військовий збір і єдиний податок.

І багато наших хлопців, які служать, стикаються з тим, що відбуваються нарахування. Далі, якщо сума нарахувань боргу більше 3060 гривень, то контролюючі органи передають на стягнення, потім передають матеріали до виконавчої служби і вона з нашими матеріалами може заблокувати рахунок. А ми, наприклад, не знаємо, що цей громадянин призваний на службу.

Яка ситуація на Хмельниччині, звернення про податкові пільги для ФОПів, які служать, надходять вчасно?

На сьогодні, з початку повномасштабної війни, від фізичних осіб-підприємців подано 161 заяву, які написали, що в зв'язку з тим, що вони призвані на військову службу наразі не можуть в повній мірі сплачувати податки.

156 заяв на суму 1,1 мільйонів гривень були задоволені платникам податків. На жаль, п'ять — не встигли скористатися такою пільгою, тому що термін пройшов, адже є 10 днів після демобілізації фізичної особи-підприємця написати заяву.

Платники прийшли до нас,  коли вже пройшло більш, ніж 10 днів. Навіть більше, ніж 60 і 100 днів, тобто платники прийшли з запізненням. Відповідно до законодавства, надати пільгу ми не могли. І п'ятьом фізичним особам було відмовлено і їм необхідно було сплатити податки в повній мірі.

Як можна мобілізованим підприємцям вирішувати питання з податковою, через уповноважену особу чи дистанційно?

Якщо не може самостійно звернутися до податкового органу, якщо людина мобілізувалася, немає часу і думки зовсім про інше, то вона має декілька можливостей, якими можна скористатися і повідомити податковий орган.

По-перше, це уповноважена особа. Є листування через електронний кабінет, якщо є доступ до інтернету. Якщо підприємець хоче припинити підприємницьку діяльність на період військової служби, то він може скористатися такими ресурсами, як "Дія". Через "Дію" платник податків може припинити взагалі свою підприємницьку діяльність. Він змінить статус і вже не буде підприємцем. Потім він може так само через "Дію" відновитися. Для цього він повинен мати ключ особистого доступу.

А ФОП може призупинити діяльність у разі мобілізації?

Такого поняття як "призупинення" немає. Якщо платник звертається до державного реєстратора, то він може особисто, або через уповноважену особу, або через "Дію", припинити підприємницьку діяльність. Коли він припиняє підприємницьку діяльність, то йому не нараховують щомісячні обов'язкові платежі, якщо він перебуває, наприклад, на першій чи на другій системі оподаткування єдиного податку.

На третій групі оподаткування платник самостійно має подати декларацію, визначити зобов'язання і, відповідно, будуть нарахування. Першій та другій групі ФОП нарахохують щомісячні нарахування військового збору і щомісячні нарахування єдиного податку. Коли до нас звертаються фізичні особи, або їхні уповноважені з питанням припинення підприємницької діяльності, то він тимчасово може перейти на іншу систему оподаткування.

Наприклад, він може з першої та другої групи перейти на третю, де автоматично не нараховуються платежі — єдиний податок та військовий збір, бо це визначається, згідно доходу, самим підприємцем. Отримав доходи, відобразив у декларації і, відповідно, є нарахування. Якщо немає діяльності, немає доходу, то, відповідно, немає ніяких зобов'язань та нарахувань. Немає в подальшому і заборгованості. Тому ми багатьом рекомендуємо, звернути на це увагу, за потреби, замінити систему оподаткування. Також можна перейти на загальну систему оподаткування.

Авторка: Алла Коломея.

Новини Хмельницького